12-02-10

Open brief aan de Heer Andy Thibaut, Manager van de Vanden Borre-winkel in Wilrijk

B2B

 

Geachte Heer Andy Thibaut,

Is dat even schrikken zeker, om te constateren dat er open brief naar u persoonlijk wordt geschreven? Panikeer niet, u vertoeft in goed gezelschap: ook Guy Verhofstadt, Bert Anciaux, Filip De Winter en Herwig Van Hove hebben al een dergelijke eer mogen ervaren. U voelt zich ongemakkelijk vermeld te worden tussen deze heren? Hoeft niet, mijn grootvader-zaliger, meldde vaak over belangrijke personen dat zij ook naar 't WC moesten en dat hun stront zoals iedereen ook kon stinken. Ze zijn niet beter dan ons. Maar nu terzake.

Met deze open brief wil ik u mijn ervaring met de Vanden Borre-winkel in Wilrijk (Boomsesteenweg 696), waarvan u de Manager bent, meedelen.

Op 7 december heb ik in desbetreffende winkel een Miele vaatwasmachine aangekocht.  Belangrijk voor ons was dat het toestel snel geleverd kon worden, en tijdens de verkoop werd overeengekomen dat levering, installatie, terugname van het oude toestel en inbouw van het nieuwe inbegrepen was in de prijs.  Wij hebben dan ook een toestel gekozen dat in stock was en het zou bijgevolg op vrijdag 11 december geleverd worden, wat nogal belangrijk was, daar we 's anderdaags een feestje hadden. U moet weten, wij organiseren nogal wat feestjes bij ons thuis en zoals u allicht wel weet daar komt nogal wat vaat bij kijken. Ik moet eerlijkheidshalve bekennen (en dat zal u plezier doen) dat in de winkel  alles vlekkeloos verliep, en de zeer jonge verkoopster liet een degelijke professionele indruk  achter. Ze was bovendien zeer vriendelijk. Ik vermoed dat jullie een soort standaard verkoopstraining bezorgen aan al jullie nieuwe medewerkers? Mooi zo.

art05_23_NL

Op vrijdag werden wij opgebeld met de mededeling dat het toestel zou geleverd worden. Enkele uren later kregen wij bij levering  tot ons grote verbijstering van de chauffeur te horen dat hij enkel leverde en dat er geen sprake kon zijn van te installeren of het oude toestel terug te nemen. Wij hebben dan maar naar uw winkel gebeld en daar kregen we te horen dat we ons moesten wenden tot de dienst naverkoop, wat ook al niet hielp. U moet weten dat ik niet zo handig ben met het installeren van dergelijke toestellen, zodat wij dan maar hebben besloten om een andere oplossing te zoeken (het feestje was heel dicht bij).  Enkele dagen later ben ik terug naar uw winkel gereden om met een verantwoordelijke over compensatie te praten. Daar aangekomen werd ik naar u verwezen en u was  op dat moment druk aan het bellen, waarop ik besloot te wachten tot na het telefoongesprek. U heeft mij toen opgemerkt, maar ik deed teken dat ik kon wachten. Na een tiental minuten was het gesprek beëindigd en stapte u uit het kantoor, mij tegemoet komend, dacht ik. Ik stak mijn hand uit, wat ik normaal altijd doe ter begroeting van iemand, maar u negeerde mijn uitgestrekte hand compleet. Allicht is een dergelijke vorm van Westerse beleefdheid u tot op heden vreemd gebleven, maar mensen geven elkaar een hand. Hoe zuiderlijker, hoe warmer het gebaar, en soms gaat het zelfs gepaard met een kus of omhelzing, wat in deze situatie eigenlijk niet gepast zou zijn. Goed u negeerde mij en liep mij straal voorbij, waarop ik u aansprak of u enkele minuten tijd had voor mij. U draaide het hoofd even om en sprak de volgende weinig archaïsche woorden: 'ik heb nu geen tijd, want mijn chauffage is kapot', waarop u verder wegliep. Uw chauffage was kapot, wat waarschijnlijk betekende dat de verwarmingsketel bij u thuis het begeven had,  met als gevolg dat de wereld  u gestolen kon worden. Allicht had u tien minuten met uw niet-te-troosten vrouw aan de lijn gezeten, en had zij u aangespoord om alles te laten vallen en de winkel onmiddelijk te verlaten. Ik stond daar nog even wat verbaasd rond te kijken, niet goed wetend wat doen, na dergelijk boertig gedrag. Trouwens ook uw medewerkers hadden totaal geen idee waar u naartoe was, waarop ik hen lakoniek heb geïnformeerd dat uw chauffage kapot was. Het was me toen trouwens duidelijk dat u weinig respect geniet bij uw team, maar dit doet eigenlijk niets ter zake. Eén van de zaken die u duidelijk ontbeert is  het besef dat mensen niet graag genegeerd worden, zeker niet als ze de moeite doen om naar u te komen om hun beklag te maken. Een gezonde basisregel dat in vele bedrijven gehanteerd wordt (maar klaarblijkelijk niet bij Vanden Borre) is dat klanten verantwoordelijk zijn voor alle salarissen dat maandelijks uitbetaald worden.

En van negeren gesproken, proficiat u staat nu ook al op mijn lijst. Ik noem het eigenlijk mijn zwarte lijst, waarop alle personen staan die systematisch emails of (aangetekende) brieven compleet negeren. Heeft u nog steeds huishoudelijke problemen die beletten om uw werk te doen?  Of kadert dit gedrag in de nieuwe trend van deze tijd, waarbij mensen onder het mom van werkdruk de moeite niet meer nemen om iemand te beantwoorden?

Goed, u bent een mens die het druk heeft, die daardoor mensen vaak of soms compleet negeert, die bovendien weinig respect geniet binnen zijn team, klaarblijkelijk geen beleefdheidsbesef heeft en die slaafs zijn vrouwtje ter hulp achterna loopt en alles en iedereen laat vallen als er een huishoudelijk probleem optreedt. Staat dit niet in fel contrast met jullie PR-leuze "Uw Akte van Vertrouwen", waarbij complete engagement en de beste service worden beloofd?

art00_02_NL

Ik vermoed dat ik nu uw aandacht wel heb! Zou u zo vriendelijk willen zijn mij weldra te contacteren om dit verder te bespreken. Ik ben nog steeds op zoek naar een vorm van compensatie. Vanden Borre heeft zondermeer de verkoopsbelofte niet nagekomen.  U kan mij, als u even de tijd vindt, via deze blog een mail sturen.

 

Vanden Borre? U heeft goed gekozen? Ik denk het niet ...

 

Met niet bepaald vriendelijke groeten,

S.

214_x600_film_dvd_box_nocountry

 

ps1 Ik heb deze post ook verstuurd naar de hoofdzetel van Vanden Borre en naar de dienst naverkoop.

ps2 Sommige marketing studies beweren dat negatieve publiciteit nog steeds beter is dan geen publiciteit. Ik ben benieuwd naar uw mening hierover.

12:41 Gepost door St Etienne in Open brief | Permalink | Commentaren (9) | Tags: vanden borre |  Facebook |

Commentaren

En ik was juist van plan om een nieuwe tv bij VDB te kopen. Zou ik dit nu nog wel doen?

Gepost door: kamiel | 12-02-10

VDB? Ik heb in een vorig leven nog als jobstudent bij VDB gewerkt. Het is me toen duidelijk geworden dat de aftersales niet echt belangrijk is. Alles draait rond omzet aan weliswaar kleine marges.
Het spijtige is dat de alternatieven allicht niet veel beter zijn.

Gepost door: Peter M. | 12-02-10

Brave Andy in your face!!!

St. Etienne, jouw open brieven zijn zoals altijd om van te smullen. Ik wacht vol ongeduld op de volgende.

Gepost door: BoB | 13-02-10

Een kistje wijn als compensatie?

Gepost door: Andy | 14-02-10

of als compensatie mag je een week met mijn vrouw leven: ze is afkomstig uit thailand en mag best gezien worden.

Gepost door: Andy 2 | 14-02-10

Arme Andy Shame on you!
Uw reactie rechtvaardigt de open brief des te meer! Niet enkel ontbreekt het u aan elementaire beleefdheid maar kennelijk ook aan respect voor uw eigen vrouw! Of is het gebruik van uw vrouw als compensatie hetgeen u verstaat onder Westerse beleefdheid?! En moet haar "exotische" origine dienen als incentive om St. Etienne alsnog over te halen? Of zijn uw insinuaties nog vrouwonvriendelijker? De humor, als het tenminste niet ernstig bedoeld was, ontgaat mij. Mocht ik in karma geloven, moet ik concluderen dat u het in een vorig leven wel heel erg hebt uitgehangen!

Gepost door: Martijn | 15-02-10

@ Martijn Andy 1 en Andy 2 zijn niet de echte Andy, maar lezers die een grapje willen maken.

Gepost door: St Etienne | 25-02-10

Goed dat je dit hebt gedaan!! Zelf heb ik ook iets soortgelijks meegemaakt en je wordt echt van het kastje naar de muur gestuurd! Hoe is dit ooit afgelopen?

Gepost door: iPhone Promoties | 25-04-13

Leuke brief!

Gepost door: vaatwas reparatie den haag | 13-10-14

De commentaren zijn gesloten.